zondag 12 juli 2009

Kerala: Gods Own Country

Heee!!
Inmiddels zitten we alweer wat dagen in de staat Kerala, weer terug aan de westkust! Hoe dat nou weer opeens?! Hier heb je alle prachtige natuurgebieden waar Zuid-India ons grotendeels om gaat. Vanuit Mamallapuram/Chennai, waar we dus de afgelopen week ook zaten, wilden we een trein naar een grote stad in Kerala; het liefst Cochin aan de kust. Maar helaas, ALLES zat vol. Ook met omwegen, tussenstops, alles wat je maar kon bedenken. Dus ja, het enige wat erop zat... weer spontaan vliegen!
Na het weeshuis-bezoek hebben we 's avonds vliegtickets voor de volgende dag geboekt. Vanuit Chennai zijn we (weer heerlijk goedkoop) naar Cochin gevlogen, in de staat Kerala, ook bekend als Gods Own Country!!
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

1 van de leuke dingen van onze reis vinden we dat we, vanaf week 2, niets meer vooruit hebben gepland. De eerste week waren de hotels in Mumbai en Goa, en de treinreis, al vooruit geboekt. Daarna hebben we elke keer in de steden zelf maar wat gezocht, of vervoer ter plekke geregeld, soms met hulp van ons Zuid-India boekje. Ook hier pakten we een taxi vanaf het vliegveld naar Fort Cochin (dat is een heel mooi deel aan zee, waar nieuwbouw is verboden en het heel sfeervol blijft) en aan de taxichauffeur gevraagd of hij een mooi hotel wist. We kwamen terecht in een PRACHTIG oud Portugees huis, met enorme kamers en zelfs de oude woon- en eetkamer op de eerste verdieping waren nog helemaal mooi!

De volgende ochtend hebben we een Backwater Tour geboekt. De Backwaters zijn een soort trots van Kerala, dit zijn rivieren, meren en kanaaltjes die dwars door de jungle stromen. Het landschap is er heel bijzonder omdat het water dankzij de zee wordt afgewisseld met zoet en zout water. We gingen in een mooie bamboe-boot, en omdat het off-season is door de moessontijd (waar we trouwens in Kerala ongeveer 3 minuten last van hebben gehad, verder alleen maar ZON ZON ZON) waren we de enige die dag!
Onze boot:
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Met een guide en 2 mannen die de boot vaarden (met slechts 1 enorme bamboestok) gingen we 6 uur lang op pad door de backwaters! De foto's in de ochtend zijn nog wat minder zonnig, maar het was heerlijk weer de hele dag.

De Kapitein

We stopten bij een klein dorpje, waar vooral vissers woonden, en ook een familie die al hun hele leven touw maken van de 'haren' van kokosnoten.

Later stopten we bij een ander huisje waar we lunch kregen. Dit was in echte Kerala-stijl, geserveerd op een bananenblad! Het was van alles en nog wat, onder ander de Kerala Special; verschillende groenten met een kokosnoten-curry.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Al met al echt een prachtige tour!!!