maandag 29 juni 2009

Grensverlegging

Hee iedereen!!


De volgende blog wordt getypt vanuit een klein paradijs op aarde... Goa!! Goa staat erom bekend stranden te hebben die tot de mooiste van de hele wereld behoren. We zitten in de hoofdstad aan de kust, Panjim, in het prachtige oude Portugese herenhuis Panjim Inn. Dit is echt een droomhotel, nog beter dan op de plaatjes op internet ;) daarover straks meer! Eerst... de treinreis hierheen!

Van Mumbai naar Goa reizen heeft ons 13 uur in de trein gekost. Dit klinkt veel erger dan het is, het was een ontzettend mooie reis! De Indian Railways heeft de boel erg goed geregeld. Stereotype fotos van tientallen mensen die uit een Indiase trein hangen, komt alleen voor bij de ongereserveerde klasse. Wij hadden een eersteklas coupe'tje voor ons 2en gereserveerd; hiervoor kreeg ieder een bedbank, deken, kussen, en zelfs zeep+handdoek. En dan te bedenken dat 13 uur in een 1e klas (slaap)coupe per persoon net zoveel kost als een treinretourtje Apeldoorn-Amsterdam!
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Prima te doen die trein..


Het leuke aan deze treinreis was onze "grensverlegging". Daarmee bedoelen we niet alleen de vele kilometers die we hebben afgelegd, maar alles wat we qua Indiaas eten/drinken/gebruiken geprobeerd hebben de hele dag. Op onze eerste dag in Mumbai maakten we kennis met 'chai', dit is de Indiase vorm van thee, maar dan met melk in plaats van water. Inmiddels drinken we dit bij bijna elk gerecht. In de trein kwamen voordurend verkopers langs met chai, maar ook met koffie ("cophy? cophy? wan? or twoe?"). Dit deed men als volgt: in hun linkerjaszak een stapel papieren bekers, in de rechterjaszak een zak koffiepoeder en een lepel en tussen hun benen een vat met heet water/melk erin.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Lekker cophy!

Nog veel grensverleggender was natuurlijk het eten. De hele dag lang kwamen er mannetjes van de Indian Railways met kratjes of bakken om hun nek, gevuld met van alles en nog wat. Ons ontbijt en lunch was niet al te nieuw en spannend (maar wel heeel lekker), cheese sandwiches en een soort hele lekkere nasi, maar alle hapjes tussendoor waren heel nieuw voor ons. Zo was er dosa: pannekoeken met een veeeeeeeeel te scherpe drab-saus erbij (1 pinkje gaf al genoeg dorst voor een halve liter water). Maar ook een soort vegetarische-groente-aardappel-kroketten met verschillende sausjes, en rare krokante bladerdeeg-dingen waarvan we geen idee hadden wat het was, maar het was wel goed te eten!!
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Free Image Hosting at www.ImageShack.us


De reis zelf was ook spectaculair. We reden uuurenlang door woeste natuurgebieden, het leken wel oerwouden, maar ook overal palmbomen, vlaktes, meren en rivieren. Soms kwamen we langs dorpjes waarvan volgens mij iedereen op het land werkt. Je zag velden met gewassen (we denken rijst), en dit land werd bewerkt door middel van een man met 2 ossen, met tussen de ossen een horizontale en een verticale balk. Niks tractor, zo kan het ook!
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Het is erg moeilijk om vanuit een snelrijdende trein, met wazige ramen en tijdens een regenbui, mooie fotos van het landschap te maken... maar toch hier wat pogingen van wat voor soort landschappen wij gezien hebben!
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Het zorgde ook wel voor veel 'oooh' en 'aaah'-momentjes...
Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Oftewel, 13 uur trein, met zn 2en in een hokje van 5 m2 nog wel, heeft ons echt prima bevallen, het was super!!


Nu zitten we in Goa, in de hoofdstad Panjim!! Hierover vertellen we later meer (anders wordt deze blog ook zo vreselijk lang). Maar wel leuk om vast wat fotos te laten zien van ons droomhotel en het stadje zelf. De Portugezen hebben Goa heel lang bezet dus daarom is alles nog heel mooi in die stijl!


Onze prachtige kamer en hotel (beetje scheve foto per ongeluk);
Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Wat fotos van Panjim, proef de sfeer ;)
Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Gisteravond hebben de Goa al op toepasselijke wijze ingewijd in een cocktail bar! Vanavond gaan we naar het strand, of misschien een boottocht maken.
Panjim is een heel mooi, rustig, toeristisch kustplaatsje, dus niet zo eng en groot als Mumbai hehe. Ook is het de stad van de scooters en motors, dus we gaan nog een brommertje huren een dezer dagen!!
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Overigens hebben we hier tot nu toe moeilijk telefoonbereik, dus we houden jullie gewoon via hier op de hoogte!!!
Liefs ons!!

4 opmerkingen:

  1. Dag schatten,...even over jullie kamer..wij zien maar één bed, slaapt Jule op de grond dan..? :-P

    Leuk trouwens die foto's, in de verte is duidelijk een hunebed te herkennen!

    Ja en dat eten.., er gaat toch niets boven een lekkere Drenthse droge worst!

    Groetn uut Siepclan, XXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi lieverds,

    Bovenstaande reactie natuurlijk van je vader, maar ik ben veel liever uiteraard. Ik vond het jammer dat je die foto van de slaapkamer in het hotel wat scheef nam, maar die foto van de brommers vind ik persoonlijk dan veel erger. Ik moet gewoon mijn hoofd opzij buigen om deze te bekijken! Tja dan denk ik: "denk ook eens even aan de mensen thuis hé?"

    Verder vind ik het verhaal ook behoorlijk kort, je mag best wel wat meer met ons delen hoor. Wij zitten hier avond aan avond te wachten op een levensteken en dan kan er slechts zo'n klein stukje af, en ook nog eens met een dag ertussen. Zaten we dus gisterenavond leuk te wezen voor het beeldscherm....niets, maar dan ook niets te lezen...tja, weer een verspilde avond. We hebben tot 23.30 uur gewacht, maar nee hoor, geen enkel stukje erop.
    Heb ik je daarom gekregen, vraag ik mij dan wanhopig af.....

    ach, maar wij roken niet hahahahahaha....

    Heerlijk hoor, dat jullie zo genieten schatten. Het ziet er prachtig uit daar! We hopen dat jullie nog kunnen duiken!Dat lezen we vanzelf wel weer. Erg leuk om zo mee te kijken in de reis, en wat verrassend dat het allemaal zo luxe en lekker is!

    Wij missen jullie wel een beetje, maar we zijn heel blij voor jullie!!
    liefs en we houden de wereld van jullie....xxxx
    mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mensen thuis inderdaad..ik zit hier nu mooi met een verdraaide nek.. :S
    Maar spreek jullie verder op msn ;)

    Kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey Kel & Juul

    eindelijk een bericht van onze kant na onze lange vakantie in het Griekse.

    Jullie houden wel van uitersten , zo zit je in de slums zo zit je prinsheerlijk in een luxe hotel.

    Wat een "schokkende" foto van die slumfoto met die stukken buis , wat een zooi om er te wonen.
    Ondanks dat kijken die kindr'n toch nog onbe-vangen en blij.

    Kun je voor ons wat van die dosa drabsaus meene-
    men; werkt zo te horen prima als je nog geen zin aan bier hebt ,met dit middel komt 't wel goed.

    doe maar 50 pinkjes ( dat vreet geen ruimte ) en natuurlijk het recept.

    mooie vergezichten tijdens de treinreis trouwens

    maak er voor de rest een mooie tijd van , even-tueel op de scooter

    Hee Juul en Kel wat hebben we genoten van jullie verhalen en foto`s. Zeg die jurk die Kelly aan had staat mij ook vast leuk. ( grapje ) Het is wel grappig jullie in de regen, en wij lopen te puffen van de warmte.

    Groetjes en veel liefs
    XXXXXXs,
    Henk en Gea.

    BeantwoordenVerwijderen